
Wat is het?
Een interne podcast is 1 of een serie audio-uitzendingen voor onze medewerkers. Je kunt met een podcast een verhaal vertellen aan een groep die bovengemiddeld geïnteresseerd is in een bepaald onderwerp. De vorm leent zich bij uitstek om de tijd te nemen waardoor je de diepte in kunt gaan. Je kunt een interne podcast inzetten om gemeentelijk beleid toe te lichten of om een visie voor het voetlicht te brengen. Idealiter is de podcast niet het startschot, maar een verlengstuk van eerdere communicatie. Zorg er dus voor dat je al je andere middelen eerst op orde hebt. Een interne podcast moet voldoen aan de gemeentelijke richtlijnen voor inhoud, stijl, privacy en toegankelijkheid.
Bereik
Een interne podcast kan je verspreiden via Sam, Tamtam, online nieuwsbrieven en Signal waardoor je een breed publiek kunt bereiken. Bovendien kunnen medewerkers een podcast onderweg op bijvoorbeeld hun telefoon beluisteren. Zo kun je je podcast gericht promoten bij verschillende groepen medewerkers. Die flexibiliteit draagt bij aan het bereik.
Via het podcast-hostingplatform Springcast kan de redactie zien hoeveel collega’s hebben geluisterd naar welke afleveringen. Ook kan je zien hoe lang er gemiddeld wordt geluisterd. Zo krijg je inzicht in het bereik en effectiviteit, en kan je de inhoud en impact verbeteren.
Er zijn inmiddels verschillende (interne en externe) podcasts gepubliceerd op Springcast:
Van bot tot beeld: de eerste Amsterdammer
Wie doet wat?
Overweeg je een interne podcast te maken? Bespreek met je online contentmanager of dit het juiste middel is voor jouw communicatiedoel. Bij een positief advies overleg je met een communicatieprofessional of projectleider met ervaring in de productie van een podcast. Via het social media team kun je hierbij op weg worden geholpen. Samen bepalen jullie de aanpak zoals de inhoud, toon, format, de planning, de kosten en de frequentie: eenmalig of een serie.
Het team social media (socialmedia@amsterdam.nl) helpt bij het plaatsen van een interne podcast op Springcast.
Produceren
De productie van 1 aflevering van een interne podcast, van formatontwikkeling, script, opname en montage tot publicatie, duurt zo’n 3 tot 5 weken. Een serie kost uiteraard meer tijd.
Toegankelijk
Een interne podcast is voor veel medewerkers goed toegankelijk omdat je ze kunt beluisteren met verschillende apparaten op alle plekken die je wilt. Een interne podcast moet worden uitgeschreven (transcript) zodat ook medewerkers met een auditieve beperking kunnen meedoen en de informatie kunnen raadplegen. Het is ook belangrijk dat de podcast in begrijpelijke taal wordt gemaakt zodat iedereen het gesprek goed kan volgen.
Bewaren
De podcast-hostingprovider Springcast publiceert de interne podcasts. Hoe lang een interne podcast online blijft staan, hangt af van de inhoud en relevantie ervan. De eigenaar van de podcast moet dat elk jaar beoordelen.
Duurzaamheid
Een interne podcast is een duurzaam communicatiemiddel omdat er geen drukwerk of fysieke verspreiding voor nodig is. We adviseren om podcasts te maken die qua inhoud lang belangrijk blijven en dus lang meegaan.





Ongeschikt
Geschikt
Zeer geschikt
Vooral gericht op informeren, maar kan doorverwijzen naar andere kanalen voor inspiratie en verbinding
Biedt geen mogelijkheid voor interactie, maar kan doorverwijzen naar andere kanalen voor dialoog
Biedt geen mogellijkheid voor reacties, maar kan doorverwijzen naar andere kanalen voor ophalen van reacties

Zeer geschikt voor achtergrondinformatie voor een grote groep of specifieke groepen

gemeente
directie, stadsdeel of cluster
project
leidinggevenden
Audio-uitzending over specifieke onderwerpen