Er zijn teams op allerlei niveaus, van projecten en programma’s tot organisatieonderdelen. Hoe actiever het team, hoe groter de kans dat je meer leden van het Team bereikt.

In een Team kan je een kanaal aanmaken over een onderwerp dat past binnen het onderwerp van het Team. Op de Berichtenpagina kan je berichten delen met de leden van het Team.

Wie doet wat?

Elk Team heeft minimaal 1 beheerder, de teameigenaar. De beheerder kan medewerkers toegang geven. Ook kan de beheerder instellen welke leden zelf berichten mogen plaatsen op de Berichtenpagina. Zij kunnen dan pagina’s toevoegen, beheren en verwijderen. Er is geen centrale redactie of inhoudelijke kwaliteitscontrole. Je bent als Team dus zelf verantwoordelijk voor structuur, inhoud en gebruik.

Meer over de rol van teameigenaar, het aanvragen van een nieuw Team of kanaal, zie:

Teameigenaar - rolprofiel

Een nieuw Team aanvragen in MS Teams

Wat is een kanaal in MS Teams en hoe maak je er een aan?

 

Publiceren

Hoe lang het duurt voordat een bericht wordt geplaatst, hangt af van de afspraken met de teameigenaar. Kun je bijvoorbeeld zelf een bericht plaatsen of moet dit via de teameigenaar? Een nieuw Team inrichten kost gemiddeld 1 à 2 uur. Er zijn geen vaste formats of intakeprocedures: je regelt dit met elkaar.

 

Toegankelijkheid

Er zijn verschillende type Teams en kanalen. Die kunnen privé zijn, gedeeld of openbaar. Alles wat je plaatst in MS Teams, kan alleen door deelnemers van het Team gezien en gelezen worden.

Iedereen bij de gemeente Amsterdam moet kunnen meedoen. Houd daarom zoveel mogelijk rekening met toegankelijkheid, zoals toegankelijke pdf's. Er is geen centrale controle, dus de verantwoordelijkheid ligt bij de deelnemers van het Team zelf.

Wat is het?

Een Team in MS Teams is een online werkruimte waar je samenwerkt met je collega’s. Voor collega’s van je project of afdeling kun je een Team aanmaken. Hierin kun je bellen, chatten, vergaderen, documenten vinden, opslaan en samen eraan werken. Met aanvullende apps zoals OneNote en Planner kan je aantekeningen maken en taken bijhouden.

De documenten worden op de achtergrond in SharePoint opgeslagen. Bij elk Team in MS Teams hoort automatisch een samenwerkingsomgeving. Deze omgeving is alleen toegankelijk voor leden van het Team. MS Teams is geen echt communicatiemiddel, maar je kunt er wel collega’s mee bereiken.

Basis MS Teams

Bereik

De omgeving is alleen zichtbaar voor leden van het Team. De inhoud is niet openbaar en komt niet voor in zoekresultaten op Sam. Het maximale aantal mensen dat je bereikt is het aantal collega’s dat lid is van het Team.

MS Teams en SharePoint

Ongeschikt

Geschikt

Zeer geschikt

Vooral gericht op samenwerken, maar biedt mogelijkheden voor inspiratie en verbinding

Biedt mogelijkheden voor interactie en het voeren van online gesprekken

Biedt mogelijkheden om te reageren en het volgen van online gesprekken

Zeer geschikt voor actuele informatie voor specifieke groepen

  • directie, stadsdeel of cluster

  • afdeling of team

  • project

MS Teams en SharePoint
Online gedeelde werkruimte voor samenwerken