

De mogelijkheden om inzicht te krijgen in het bereik en het gedrag van lezers zijn op dit moment beperkt. We werken hieraan.
Wie doet wat?
Als je overweegt om een nieuwe online nieuwsbrief op te zetten, overleg dan eerst met de online contentmanager. Samen beoordeel je dan of een online nieuwsbrief een goed middel is voor je communicatiedoel.
Na een positief advies overleggen jullie met de projectleider interne nieuwsbrieven Sandra Hirs. Zij legt de aanvraag voor aan anderen, en stemt, na akkoord, de verdere aanpak met je af.
Publiceren
Het maken van een online nieuwsbrief zelf duurt 1 tot 2 uren. Hierbij zijn het schrijven van de artikelen, het bedenken van de koppen, het verzamelen van beeldmateriaal en het samenstellen van de onderwerpen, niet meegerekend. Een goede nieuwsbrief vergt een zorgvuldige voorbereiding.
Toegankelijk
Een online nieuwsbrief is toegankelijk voor een breed publiek. Medewerkers lezen deze op hun laptop, telefoon of tablet.
Wat is het?
Een online nieuwsbrief is een digitale publicatie die periodiek per mail wordt verstuurd naar abonnees of bestaande groepen medewerkers. De afzender blijft zo in contact met de ontvangers. En de ontvangers krijgen doorlopend actuele informatie over belangrijke ontwikkelingen bij de organisatie of over een project of onderwerp. Daarmee zorgt een online nieuwsbrief voor betrokkenheid van de doelgroep met de organisatie. Een voorwaarde is dat de nieuwsbrief regelmatig verschijnt en informatie geeft die relevant of belangrijk is voor de lezer.
De schrijfstijl bij een online nieuwsbrief is kort, ter zake, prettig leesbaar en bondig. Er staan vaak links in naar pagina’s op Sam of Tamtam. Daar kunnen medewerkers meer lezen over dat betreffende onderwerp.
Vaste, gemeente-brede online nieuwsbrieven zijn:
Medewerkersnieuws voor alle medewerkers. Hierin staat belangrijke informatie om je werk goed en met plezier te kunnen doen.
Managementnieuws voor de leidinggevenden. Hierin staat actuele informatie die belangrijk is voor leidinggeven.
Ook zijn er vaste nieuwsbrieven over bepaalde onderwerpen of voor bepaalde groepen medewerkers. Zoals over participatie, de Ondernemingsraad of het Amsterdams Financieel en Inkoop Systeem (AFIS).
Bereik
Een online nieuwsbrief kan een breed publiek bereiken, vooral als medewerkers zich vrijwillig hebben aangemeld. De mailinglijst moet je zorgvuldig bijhouden en beheren.




Ongeschikt
Geschikt
Zeer geschikt
Vooral gericht op informeren, maar kan doorverwijzen naar andere kanalen voor inspiratie en verbinding
Biedt geen mogelijkheid voor interactie, maar kan doorverwijzen naar andere kanalen voor dialoog
Biedt geen mogellijkheid voor reacties, maar kan doorverwijzen naar andere kanalen voor ophalen van reacties

Zeer geschikt voor actuele informatie voor een grote groep of specifieke groepen

gemeente
directie, stadsdeel of cluster
project
leidinggevenden
Digitale publicatie (veelal) over specifieke onderwerpen