Wie doet wat?
Met een afwegingskader kun je bepalen wanneer een online magazine geschikt is. Plan daarna een afspraak in met je online contentmanager en beoordeel samen of een online magazine inderdaad het beste middel is voor je communicatiedoel.
Na een positief advies van de contentmanager spreken jullie met de projectleider online magazines, Betty den Exter Blokland voor de verdere aanpak.
Produceren
Het produceren van een online magazine van 10 of 12 pagina’s duurt al gauw 2 tot 3 maanden. Belangrijk om te weten is dat de vormgever minimaal 3 maanden voor de verschijningsdatum moet worden ingeschakeld.
Richtlijnen productie online magazine
Toegankelijk
Een online magazine is toegankelijk voor een breed publiek. Mensen kunnen het bekijken op verschillende apparaten, zoals laptops, tablets en smartphones. Hierdoor heb je meer potentiële lezers.
Bewaren
De interne online magazines staan op internemagazines.amsterdam.nl
De eigenaar van de inhoud van het magazine moet zelf elk jaar checken en beoordelen of de content nog relevant, actueel en AVG-proof is. Als dat niet meer het geval is, kan het magazine op ‘niet tonen’ worden gezet.
Het verschilt per online magazine hoe lang het openbaar wordt getoond. Zo blijft het personeelsblad lang te raadplegen voor werknemers.
Duurzaamheid
In het algemeen is een online magazine een groenere optie dan papieren magazines.




Wat is het?
Een online magazine is in feite een digitaal tijdschrift. In plaats van het te drukken, publiceren we het online. Je kunt het lezen op laptops, tablets en telefoons. Een online magazine is geschikt voor ‘nice to know’ en verhalen vertellen. Het is spannend en dynamisch om te lezen als er interactieve elementen inzitten, zoals video's, slideshows, luisterfragmenten, animaties en infographics.
Dankzij de tool Maglr krijg je direct inzicht in prestaties en gebruikersgedrag. Je kunt zien hoeveel bezoekers het magazine trekt, welke artikelen populair zijn en hoe lang lezers blijven. Daarmee kan je de inhoud verbeteren en het bereik vergroten.
Bereik
Een online magazine kun je delen op intranet, Tamtam en in een nieuwsbrief. Zo breng je het actief en gericht onder de aandacht van een breed publiek. Een online magazine kan ingebouwde analysehulpmiddelen bevatten waarmee je inzicht krijgt in het gedrag van lezers en kunt meten of je publicatie doeltreffend is.


Ongeschikt
Geschikt
Zeer geschikt
Vooral gericht op informeren, maar biedt mogelijkheden voor inspiratie en verbinding
Biedt geen mogelijkheid voor interactie, maar kan doorverwijzen naar andere kanalen voor dialoog
Biedt geen mogellijkheid voor reacties, maar kan doorverwijzen naar andere kanalen voor ophalen van reacties

Zeer geschikt voor achtergrondinformatie voor een grote groep of specifieke groepen

gemeente
directie, stadsdeel of cluster
project
leidinggevenden
Digitaal tijdschrift over specifieke onderwerpen