Daniel Waagmeester

Directeur Werk en Participatie gemeente Amsterdam

Mijn eigen kinderen zijn er nog iets te jong voor, maar voor de meeste jongeren is het een hele stap om vanuit school de overgang naar werk of een vervolgopleiding te maken. En dat geldt ook voor jongeren vanuit het praktijkonderwijs (pro) of het voortgezet speciaal onderwijs (vso). In dit magazine leest u over alles wat we vanuit Werk, Participatie en Inkomen (WPI) doen om die stap voor deze jongeren makkelijker te maken. En om te zorgen dat ze op de juiste plek terecht komen en de begeleiding krijgen die ze nodig hebben. Dat doen we in samenwerking met de pro/vso scholen in Amsterdam. De sluitende aanpak noemen we dat. Doen we dat goed? We hebben onze aanpak samen met de scholen geëvalueerd.

In het kader van mijn inwerkperiode – ik begon in april 2023 als directeur Werk en Participatie - heb ik een werkbezoek aan de VSO school Orion Amstel gebracht. Ik werd hartelijk ontvangen door adjunct directeur Jiannis Nikakis en zijn team. Ik was onder de indruk om te zien welke creatieve oplossingen zijn bedacht om deze jongeren les te geven. En vooral van de bevlogen en betrokken leerkrachten die zich voor deze leerlingen inzetten, cruciaal voor hun ontwikkeling. Ik zag ter plekke hoe zij het vaak ingewikkelde gedrag van de jongeren begeleiden. En hoorde over de methodes die ze hiervoor gebruiken.

Zoals een
van de stage-coördinatorenzegt: ‘in Amsterdam gaat het bijna 100% goed’.

Tijdens de uitgebreide rondleiding vertelde Jiannis me ook over de bijzondere samenwerking tussen de jobcoaches van WPI en de school. Ik was blij dat van hem te horen. Zonder de inzet van de jobcoaches op school - waarbij de jobcoach al contact heeft met de leerling tijdens de schoolperiode - zou de overgang naar de arbeidsmarkt veel minder goed gaan.

In deze evaluatie leest u wat we doen vanuit Werk, Participatie en Inkomen, hoe de scholen kijken naar de samenwerking met de jobcoach, hoe ze kijken naar het aanbod vanuit de gemeente en wat hun wensen voor de toekomst zijn. Gelukkig gaat er heel veel goed. Zoals een van de stagecoördinatoren zegt: ‘in Amsterdam gaat het bijna 100% goed’. Dat is haast te mooi om te horen; er zijn ook verbeter- en ontwikkelpunten. U leest in dit magazine hoe we daarmee aan de slag gaan.

Deze sluitende aanpak is bijzonder in Nederland. We delen onze kennis hierover graag met andere regio’s. Landelijk wordt er veel gesproken over kansenongelijkheid en met deze aanpak zorgen wij in Amsterdam voor gelijkere kansen voor jongeren die dat het hardst nodig hebben.

Daniël Waagmeester

Daniel Waagmeester

Directeur Werk en Participatie gemeente Amsterdam

Zoals een van de stage-coördinatoren zegt: ‘in Amsterdam gaat het bijna
100% goed’.

Mijn eigen kinderen zijn er nog iets te jong voor, maar voor de meeste jongeren is het een hele stap om vanuit school de overgang naar werk of een vervolgopleiding te maken. En dat geldt ook voor jongeren vanuit het praktijkonderwijs (pro) of het voortgezet speciaal onderwijs (vso). In dit magazine leest u over alles wat we vanuit Werk, Participatie en Inkomen (WPI) doen om die stap voor deze jongeren makkelijker te maken. En om te zorgen dat ze op de juiste plek terecht komen en de begeleiding krijgen die ze nodig hebben. Dat doen we in samenwerking met de pro/vso scholen in Amsterdam. De sluitende aanpak noemen we dat. Doen we dat goed? We hebben onze aanpak samen met de scholen geëvalueerd.

Tijdens de uitgebreide rondleiding vertelde Jiannis me ook over de bijzondere samenwerking tussen de jobcoaches van WPI en de school. Ik was blij dat van hem te horen. Zonder de inzet van de jobcoaches op school - waarbij de jobcoach al contact heeft met de leerling tijdens de schoolperiode - zou de overgang naar de arbeidsmarkt veel minder goed gaan.

In deze evaluatie leest u wat we doen vanuit Werk, Participatie en Inkomen, hoe de scholen kijken naar de samenwerking met de jobcoach, hoe ze kijken naar het aanbod vanuit de gemeente en wat hun wensen voor de toekomst zijn. Gelukkig gaat er heel veel goed. Zoals een van de stagecoördinatoren zegt: ‘in Amsterdam gaat het bijna 100% goed’. Dat is haast te mooi om te horen; er zijn ook verbeter- en ontwikkelpunten. U leest in dit magazine hoe we daarmee aan de slag gaan.

Deze sluitende aanpak is bijzonder in Nederland. We delen onze kennis hierover graag met andere regio’s. Landelijk wordt er veel gesproken over kansenongelijkheid en met deze aanpak zorgen wij in Amsterdam voor gelijkere kansen voor jongeren die dat het hardst nodig hebben.

Daniël Waagmeester

In het kader van mijn inwerkperiode – ik begon in april 2023 als directeur Werk en Participatie - heb ik een werkbezoek aan de VSO school Orion Amstel gebracht. Ik werd hartelijk ontvangen door adjunct directeur Jiannis Nikakis en zijn team. Ik was onder de indruk om te zien welke creatieve oplossingen zijn bedacht om deze jongeren les te geven. En vooral van de bevlogen en betrokken leerkrachten die zich voor deze leerlingen inzetten, cruciaal voor hun ontwikkeling. Ik zag ter plekke hoe zij het vaak ingewikkelde gedrag van de jongeren begeleiden. En hoorde over de methodes die ze hiervoor gebruiken.