Interview met Hugo Niesing

Zicht op de Phytonbrug tussen Borneo en Sporenburg.

Slim omgaan met het bestaande net

Eigen opwek voor de buurt

Tekst: Hans Fuchs
Fotografie: Edwin van Eis,
Kick Smeets

Met pilotproject FlexCitizen verduurzaamt Hugo Niesing met zijn bedrijf Resourcefully het elektriciteitsnet op Sporenburg, samen met de gemeente Amsterdam en systeemontwikkelaar OpenRemote. In de wijk verbruiken huishoudens hun deels zelf opgewekte elektriciteit zoveel mogelijk buiten de netpieken om - en delen die straks onderling. Opschalen zit in de koker, aldus Niesing.

Slim omgaan met zelf opgewekte stroom, Hugo Niesing kent de ins en outs uit eerste hand. Hij en zijn gezin wonen op een historisch stalen binnenvaartschip, bouwjaar 1914, met zonnepanelen op het dek en langszij een bijboot als drijvende batterij-opslag. Niesing: “Zo haalden we in maart 73% van onze energie uit eigen opwek. Zonder batterij zou dat 17% zijn geweest.”

Dat binnenvaartschip ligt op een steenworp afstand van de iets meer dan vijfhonderd huishoudens op schiereiland Sporenburg in het Oostelijk Havengebied. Daar is Niesing spin in het web van de pilot FlexCitizen. Onder de vleugels van Niesings bedrijf Resourcefully sleutelt de Directie Wonen van de gemeente er aan kansen en mogelijkheden om in deze buurt stroompieken te voorkomen en te omzeilen - door bewoners aan te sporen en te verleiden tot flexibel netgedrag. Dat doen Resourcefully en de gemeente samen met Energy System Developer OpenRemote en Jasper Klapwijk, expert in het opzetten van (energie-)coöperaties.

FlexCitizen onderzoekt of de woonbuurt op Sporenburg toe kan met één enkel transformatorhuisje - in dit geval het trafohuisje van netbeheerder Liander in het Kees Brijdeplantsoen. Bijkomende doelstelling: het binnen de buurt (eigenlijk onder het transformatorhuisje) gebruiken en delen van zelf opgewekte stroom. Die stroom komt van de zonnepanelen die op de Sporenburgse daken ruim voorhanden zijn. Niesing: “Op Sporenburg is een koplopersgroep bezig een energiecoöperatie op te richten die handen en voeten geeft aan dat opslaan en onderling gebruik van stroom: Coöperatie SporenburgEnergie.”

Energiegemeenschappen

FlexCitizen ging op Sporenburg op 1 januari 2024 van start en loopt tot 1 juli 2026. De pilot is onderdeel van Reschool, een Europees demonstratieproject dat ook in Athene, Girona en Stockholm onderzoek doet naar kleine energiegemeenschappen waarin burgers samen energie opwekken, delen en verkopen.

Hugo Niesing plaatst FlexCitizen ook in een binnenlands grootverband: de netcongestie op het Amsterdamse elektriciteitsnet. Dat net moet tot 2050 vier keer zo groot worden om te kunnen voldoen aan de toekomstige piekvraag naar elektriciteit. Daarvoor zijn in de stad volgens berekeningen 2600 nieuwe trafohuisjes nodig - 1200 in de bestaande stad, 1400 geïntegreerd in nieuwbouwprojecten. Een deel van de al bestaande trafohuisjes moet worden vervangen, verzwaard en uitgebreid.

De uitbreiding van het Amsterdamse net is problematisch. Het kost de stad veel ruimte, de uitvoering zorgt voor jarenlange overlast en de kosten zijn enorm, stelt Niesing: “Het vervangen van een enkel trafohuisje is erg kostbaar.”

portret van Hugo Niesing van Resourcefully.
Plattegrond van Sporenburg. Het deel van Sporenburg dat meedoet in deze pilot is groen gemarkeerd (Ertskade, Seinwachterstraat, Lampenistenstraat, Panamakade). Bron: sporenburg.flexcitizen.nl
Fietsen rijden langs een transformatorhuisje. 
Transformatorhuisjes zijn onderdeel van de stad en komen in verschillende verschijningsvormen.
Transformatorhuisje bij Hoofddorplein, dat op verzoek van de buurt is voorzien van kleurige muurkunst: ‘Empower yourself’, oftewel ‘Versterk jezelf’.
Closeup auto opladen. Op slimme tijden de auto opladen ontlast het elektriciteitsnet, bijvoorbeeld buiten piekuren.

Gespreid aantakken

Met FlexCitizen probeert Hugo Niesing het bestaande elektriciteitsnet te ontlasten: “We vragen bewoners in Sporenburg om buiten de traditionele piekbelastingmomenten aan te takken op het net, gespreid over de dag.” Als voorbeeld haalt hij de elektrische auto’s aan: “Tussen 6 uur ’s avonds en 8 uur ’s ochtends is er een tijdspanne van 14 uur waarin je alle 400 auto’s van de Sporenburgers probleemloos kunt laden. Verdeeld over de nacht laden betekent dat je buiten de gevarenzone van overbelasting blijft die het gevolg is van de capaciteitsgrens van het trafohuisje.”

De pilot op Sporenburg werkt met een winter- en een zomerscenario. In de winter kopen de deelnemers aan de pilot elektriciteit in - hun zonnepanelen leveren in dat seizoen weinig op. Hugo Niesing: “In de zomer werkt het andersom. Dan leveren de bewoners stroom aan hun eigen trafohuisje, dat vervolgens aan andere trafo’s levert. Dan stroomt de elektriciteit dus weg. Zonde, want op deze momenten is elektriciteit nagenoeg niks waard en zou je het graag in de aanwezige elektrische auto’s willen stoppen. Dat is goedkoop, goed voor het net én goed voor de energieonafhankelijkheid van deze energiegemeenschap.”

Opwek voor de eigen buurt

Niesing klikt de OurGrid-website aan van de Coöperatie Sporenburg Energie en leest de real time resultaten van de pilot uit: “Vandaag, het is een redelijk zonnige dag, hebben de bewoners 59 procent van hun verbruikte elektriciteit zelf gemaakt. Jaarrond is het zo’n 50 procent.” Dat percentage is op Sporenburg haalbaar omdat de bewoners veel zonnepanelen op hun daken hebben liggen, er relatief veel elektrisch wordt gereden en de woningen aangesloten zijn op de stadswarmte.

Flexcitizen zet in op gebruik van die zelf opgewekte stroom binnen de eigen buurt. Niesing: “Kijk niet alleen naar je eigen huis, kijk ook naar je buurt. Als ik met mijn zonnepanelen elektriciteit opwek, kan ik mijn buurman die elektriciteit leveren voor zijn auto, tegen een faire prijs.” Die economische constructie – handelen in energie zonder tussenkomst van een energiebedrijf – is momenteel nog niet toegestaan. Niesing: “Medio 2026 wordt dat naar verwachting mogelijk.”

Auto aan een laadpaal. Elektrische auto’s kunnen als batterij gebruikt worden.

Slimme laadpalen

Op Sporenburg wil Hugo Niesing de elektrische auto’s van de bewoners als batterij gebruiken: “Op Sporenburg kunnen wij nu al de publieke laadpalen aansturen, met Liander en Equans. Dat is lastig, maar overzichtelijk. De paal is van de gemeente, het net van Liander, Equans is charge point operator, de leverancier van de stroom naar de laadpaal. Wanneer we de laadpalen zo efficiënt mogelijk inregelen, vermijden we een deel van de stroompieken en kunnen auto’s op minder vermogen volgeladen worden op de allerdrukste uren van de dag en op meer vermogen tijdens zonuren.”

Opschalen

130 huishoudens doen mee aan Flexcitizen, waarvan 75 volgens Hugo Niesing ‘echt’ mee doen: “Met die aantallen is een extrapolatie mogelijk.” Niesing ziet zodoende kansen voor opschalen en in de breedte efficiënter en slimmer omgaan met de capaciteit van het net - naast de verzwaringen van het Amsterdamse elektriciteitsnet die nodig zijn: “FlexCitizen en Reschool demonstreren dat huishoudens flexibel kunnen omgaan met hun elektriciteitsvraag, wat de waarde is van slim laden en het delen van zelf opgewekte energie. Dankzij projecten als FlexCitizen krijgen burgers meer inzicht en meer zeggenschap. Dat maakt het energiegemeenschappen mogelijk om onafhankelijker te worden van het net. Goed voor de energietransitie en voor de route naar een CO2-neutrale stad.”

Een uitgebreide versie van het interview met Hugo Niessen staat op openresearch.amsterdam

top

Voor meer informatie over de uitbreiding van het stroomnet in Amsterdam:
amsterdam.nl/stroom

Interview met Hugo Niesing

Zicht op de Phytonbrug tussen Borneo en Sporenburg.

Slim omgaan met het bestaande net

Eigen opwek voor de buurt

Met pilotproject FlexCitizen verduurzaamt Hugo Niesing met zijn bedrijf Resourcefully het elektriciteitsnet op Sporenburg, samen met de gemeente Amsterdam en systeem-ontwikkelaar OpenRemote. In de wijk verbruiken huishoudens hun deels zelf opgewekte elektriciteit zoveel mogelijk buiten de netpieken om - en delen die straks onderling. Opschalen zit in de koker, aldus Niesing.

Tekst: Hans Fuchs
Fotografie: Edwin van Eis,
Kick Smeets

Slim omgaan met zelf opgewekte stroom, Hugo Niesing kent de ins en outs uit eerste hand. Hij en zijn gezin wonen op een historisch stalen binnenvaartschip, bouwjaar 1914, met zonnepanelen op het dek en langszij een bijboot als drijvende batterij-opslag. Niesing: “Zo haalden we in maart 73% van onze energie uit eigen opwek. Zonder batterij zou dat 17% zijn geweest.”

Dat binnenvaartschip ligt op een steenworp afstand van de iets meer dan vijfhonderd huishoudens op schiereiland Sporenburg in het Oostelijk Havengebied. Daar is Niesing spin in het web van de pilot FlexCitizen. Onder de vleugels van Niesings bedrijf Resourcefully sleutelt de Directie Wonen van de gemeente er aan kansen en mogelijkheden om in deze buurt stroompieken te voorkomen en te omzeilen - door bewoners aan te sporen en te verleiden tot flexibel netgedrag. Dat doen Resourcefully en de gemeente samen met Energy System Developer OpenRemote en Jasper Klapwijk, expert in het opzetten van (energie-)coöperaties.

FlexCitizen onderzoekt of de woonbuurt op Sporenburg toe kan met één enkel transformatorhuisje - in dit geval het trafohuisje van netbeheerder Liander in het Kees Brijdeplantsoen. Bijkomende doelstelling: het binnen de buurt (eigenlijk onder het transformatorhuisje) gebruiken en delen van zelf opgewekte stroom. Die stroom komt van de zonnepanelen die op de Sporenburgse daken ruim voorhanden zijn. Niesing: “Op Sporenburg is een koplopersgroep bezig een energiecoöperatie op te richten die handen en voeten geeft aan dat opslaan en onderling gebruik van stroom: Coöperatie SporenburgEnergie.”

Energiegemeenschappen

FlexCitizen ging op Sporenburg op 1 januari 2024 van start en loopt tot 1 juli 2026. De pilot is onderdeel van Reschool, een Europees demonstratieproject dat ook in Athene, Girona en Stockholm onderzoek doet naar kleine energiegemeenschappen waarin burgers samen energie opwekken, delen en verkopen.

Hugo Niesing plaatst FlexCitizen ook in een binnenlands grootverband: de netcongestie op het Amsterdamse elektriciteitsnet. Dat net moet tot 2050 vier keer zo groot worden om te kunnen voldoen aan de toekomstige piekvraag naar elektriciteit. Daarvoor zijn in de stad volgens berekeningen 2600 nieuwe trafohuisjes nodig - 1200 in de bestaande stad, 1400 geïntegreerd in nieuwbouwprojecten. Een deel van de al bestaande trafohuisjes moet worden vervangen, verzwaard en uitgebreid.

De uitbreiding van het Amsterdamse net is problematisch. Het kost de stad veel ruimte, de uitvoering zorgt voor jarenlange overlast en de kosten zijn enorm, stelt Niesing: “Het vervangen van een enkel trafohuisje is erg kostbaar.”

top portret van Hugo Niesing van Resourcefully.
Plattegrond van Sporenburg. Het deel van Sporenburg dat meedoet in deze pilot is groen gemarkeerd (Ertskade, Seinwachterstraat, Lampenistenstraat, Panamakade). Bron: sporenburg.flexcitizen.nl
Fietsen rijden langs een transformatorhuisje. 
Transformatorhuisjes zijn onderdeel van de stad en komen in verschillende verschijningsvormen.
Transformatorhuisje bij Hoofddorplein, dat op verzoek van de buurt is voorzien van kleurige muurkunst: ‘Empower yourself’, oftewel ‘Versterk jezelf’.
Closeup auto opladen. Op slimme tijden de auto opladen ontlast het elektriciteitsnet, bijvoorbeeld buiten piekuren.

Gespreid aantakken

Met FlexCitizen probeert Hugo Niesing het bestaande elektriciteitsnet te ontlasten: “We vragen bewoners in Sporenburg om buiten de traditionele piekbelastingmomenten aan te takken op het net, gespreid over de dag.” Als voorbeeld haalt hij de elektrische auto’s aan: “Tussen 6 uur ’s avonds en 8 uur ’s ochtends is er een tijdspanne van 14 uur waarin je alle 400 auto’s van de Sporenburgers probleemloos kunt laden. Verdeeld over de nacht laden betekent dat je buiten de gevarenzone van overbelasting blijft die het gevolg is van de capaciteitsgrens van het trafohuisje.”

De pilot op Sporenburg werkt met een winter- en een zomerscenario. In de winter kopen de deelnemers aan de pilot elektriciteit in - hun zonnepanelen leveren in dat seizoen weinig op. Hugo Niesing: “In de zomer werkt het andersom. Dan leveren de bewoners stroom aan hun eigen trafohuisje, dat vervolgens aan andere trafo’s levert. Dan stroomt de elektriciteit dus weg. Zonde, want op deze momenten is elektriciteit nagenoeg niks waard en zou je het graag in de aanwezige elektrische auto’s willen stoppen. Dat is goedkoop, goed voor het net én goed voor de energieonafhankelijkheid van deze energiegemeenschap.”

Opwek voor de eigen buurt

Niesing klikt de OurGrid-website aan van de Coöperatie Sporenburg Energie en leest de real time resultaten van de pilot uit: “Vandaag, het is een redelijk zonnige dag, hebben de bewoners 59 procent van hun verbruikte elektriciteit zelf gemaakt. Jaarrond is het zo’n 50 procent.” Dat percentage is op Sporenburg haalbaar omdat de bewoners veel zonnepanelen op hun daken hebben liggen, er relatief veel elektrisch wordt gereden en de woningen aangesloten zijn op de stadswarmte.

Flexcitizen zet in op gebruik van die zelf opgewekte stroom binnen de eigen buurt. Niesing: “Kijk niet alleen naar je eigen huis, kijk ook naar je buurt. Als ik met mijn zonnepanelen elektriciteit opwek, kan ik mijn buurman die elektriciteit leveren voor zijn auto, tegen een faire prijs.” Die economische constructie – handelen in energie zonder tussenkomst van een energiebedrijf – is momenteel nog niet toegestaan. Niesing: “Medio 2026 wordt dat naar verwachting mogelijk.”

Auto aan een laadpaal. Elektrische auto’s kunnen als batterij gebruikt worden.

Slimme laadpalen

Op Sporenburg wil Hugo Niesing de elektrische auto’s van de bewoners als batterij gebruiken: “Op Sporenburg kunnen wij nu al de publieke laadpalen aansturen, met Liander en Equans. Dat is lastig, maar overzichtelijk. De paal is van de gemeente, het net van Liander, Equans is charge point operator, de leverancier van de stroom naar de laadpaal. Wanneer we de laadpalen zo efficiënt mogelijk inregelen, vermijden we een deel van de stroompieken en kunnen auto’s op minder vermogen volgeladen worden op de allerdrukste uren van de dag en op meer vermogen tijdens zonuren.”

Opschalen

130 huishoudens doen mee aan Flexcitizen, waarvan 75 volgens Hugo Niesing ‘echt’ mee doen: “Met die aantallen is een extrapolatie mogelijk.” Niesing ziet zodoende kansen voor opschalen en in de breedte efficiënter en slimmer omgaan met de capaciteit van het net - naast de verzwaringen van het Amsterdamse elektriciteitsnet die nodig zijn: “FlexCitizen en Reschool demonstreren dat huishoudens flexibel kunnen omgaan met hun elektriciteitsvraag, wat de waarde is van slim laden en het delen van zelf opgewekte energie. Dankzij projecten als FlexCitizen krijgen burgers meer inzicht en meer zeggenschap. Dat maakt het energiegemeenschappen mogelijk om onafhankelijker te worden van het net. Goed voor de energietransitie en voor de route naar een CO2-neutrale stad.”

Een uitgebreide versie van het interview met Hugo Niessen staat op openresearch.amsterdam

Voor meer informatie over de uitbreiding van het stroomnet in Amsterdam:
amsterdam.nl/stroom